Sydney - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

15 November 2013 | Australië, Katoomba

13 november
Sydney
Vandaag gelukkig weer mooi weer, 26graden. We gaan met de trein naar het centrum. Het station is een stukje lopen van de camping. Kaartjes kun je aan het loket kopen en we kregen gelijk toeristisch advies, waar we het beste konden uitstappen en waar we heen moesten gaan en niet. We gaan naar Circular Quay en staan gelijk midden in de haven, waar de ferries naar de overkant en dichtbij gelegen stranden varen. We lopen kris kras door The Rocks, het oudste gedeelte van Sydney, hier kwamen de eerste kolonisten aan wal en vestigden zich. Na een heerlijke lunch aan het havenfront, gelopen naar The Opera House. Geweldig gebouw, Deens ontwerp en duizenden Zweedse tegeltjes. Enorm veel foto's gemaakt natuurlijk. We boeken nog even een lunch-boottocht door de haven voor morgen en gaan dan aan het eind van de middag doodmoe terug naar de camping.

14 november
Sydney
Vanaf het station Vinyard een fikse wandeling naar Darling Harbour, maar op die manier zie je veel van de stad. We drinken koffie op een terras voor we met heel wat mensen op de catamaran stappen. De lunch is erg goed, wijntje erbij, koffie toe. We zaten aan tafel bij een Canadees stel van Indiase afkomst, heel gezellig. We ontmoetten ook een stuk of 8 vrouwen die een dagje Sydney deden, ze kennen elkaar van de Weightwatchers, sommigen waren 10-tallen kilo's afgevallen, een paar waren net begonnen zo te zien. Maar we hebben wel met ze gelachen. De boottocht was reuze leuk, mooi zicht op de Opera. Terug op de kant weer een heel eind gelopen o.a. China Town en Paddy's Market, dat laatste viel erg tegen, erg veel souvenirs en goedkope spullen, alleen de groentemarkt was de moeite waard, daar hebben we dan ook heerlijk fruit gekocht. In Australië is een enorm aanbod in groente, fruit en vis, alles uit eigen land. Alweer doodmoe terug op de camping en neergeploft met een wit wijntje.

15 november
We gaan op ons dooie gemak weg vanochtend en rijden naar de Blue Mountains. Onderweg informeren we bij de Tourist Information naar de toestand van de bosbranden. Alle branden zijn geblust en de wegen zijn weer open, dus kunnen we onze weg vervolgen. Het is een drukke route, de Great Eastern Highway. Sowieso vinden we het hier druk. Australië heeft 22 miljoen inwoners en de meesten wonen in de steden en aan de kust. Onderweg naar Katoomba, komen we door wel heel Engelse plaatsjes met zowaar kerkjes. We gaan ook kijken bij de Wenthworth Falls, waar je een mooi uitzicht hebt op de Blue Mountains. Ze worden zo genoemd, omdat er een blauwe waas over hangt, die wordt veroorzaakt door de vele eucalyptusbomen. Tijdens de wandeling ben ik nog lelijk gevallen, gelukkig alleen maar een geschaafde knie deze keer. We doen boodschappen bij de Aldi in Katoomba en gaan dan naar de camping, die op loopafstand van verschillende uitzichtpunten ligt. De hele dag is het goed weer gebleven, maar als we willen gaan wandelen, begint het te regenen. Toch gaan we tussen twee buien door kijken wat er te zien is. En dat is indrukwekkend, wat een enorm uitgestrekt berggebieden, vrijwel ontoegankelijk. Op veel plaatsen zijn de gevolgen van de brand goed te zien. Het is hier behoorlijk fris, dus dat wordt in de bus koken en eten. Later begint het enorm te regenen en onweren. Heeft ook wel iets, zo gezellig in het busje en buiten slecht weer. Hopelijk morgen iets beter weer.

• 15 November 2013 - 16:39

Daan Matthijsse:

Wat een verschil tussen Sydney ( stad ) en The Blue Mountains ( natuur ) . En van erg warm naar regen en dus ' knus in de bus ' . Mooi avontuur en we blijven genieten van jullie verhalen. Liefs Marijke & Daan