laatste dagen - Reisverslag uit Montagu Bay, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu laatste dagen - Reisverslag uit Montagu Bay, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

30 December 2013 | Australië, Montagu Bay

26 december
Het regent, altijd jammer als je door mooie gebieden rijdt. We rijden over een slingerende bergweg naar de Great Lakes. We drinken koffie aan het water en ontmoeten Australiërs die altijd rondreizen, geen huis meer hebben. Ze zijn van Engelse afkomst en vinden Tasmanië heel erg Engels, veel meer dan het vasteland. We vinden de meren eigenlijk tegenvallen, ze zijn afgedamd en doen onnatuurlijk aan. We kijken even bij het kampeerterrein bij het pompstation, dat ziet er armoedig uit, evenzo de kampeerders die er staan, het kost ook maar $5 per dag hier. Wij gaan verder en komen door papavervelden, met prikkeldraad en waarschuwingsborden eromheen, ik neem aan dat het voor medische doeleinden gekweekt wordt.
De camping van Bothwell is wel grappig, ligt achter de kerk naast de begraafplaats. Bothwell is gesticht door Schotse kolonisten rond 1830 en er zijn veel historische huizen en kerken bewaard gebleven. Het is er lekker warm geworden dus zitten we weer tot laat buiten.

27 december
Half bewolkt. We gaan door een weids schapenland richting Richmond, hét historische stadje van Tasmanië. Ongelooflijk druk is het er. Inderdaad een leuk plaatsje, maar als Europeaan ben je dat wel gewend, maar Australiërs niet. We drinken ergens koffie met een lekkere taart erbij en gaan daarna richting Hobart, waar we willen kamperen. Maar die vlieger gaat niet op; alle campings in en om Hobart zitten vol. Het is nu echt hoogseizoen, bovendien is de zeilrace Sydney-Hobart begonnen. We moeten een stukje rijden naar Snug, waar we al eerder geweest zijn. Onderweg kopen we weer heerlijke kersen en doen we voor de laatste keer boodschappen in Sorell. Op de camping worden we hartelijk ontvangen en het is inderdaad nu een stuk drukker dan de vorige keer.

28 december
We willen de camping in White Beach, waar we vanavond heen willen, bellen of ze plaats hebben. Als ik onze buren vraag welk nummer ik moet bellen vanaf een Nederlandse telefoon, bieden ze direct hun telefoon aan om te gebruiken. Erg aardig en we hebben gereserveerd. Prettig idee, kunnen we vervolgens naar Hobart gaan, naar de Salamanca Market, die iedere zaterdag wordt gehouden. We hebben nogal wat moeite om een parkeerplek te vinden, want we zijn niet de enigen die naar de markt willen, maar natuurlijk lukt het toch. Toen we daarmee bezig waren, knalt er een kastje achterin open en de hele bups vliegt door de bus; koffiepot kapot, oliefles opengegaan, dus een vette troep. De ergste troep opgeruimd, de rest straks maar op de camping met warm sop. En een koffiepot kopen! De Salamanca Market is een leuke, drukke markt met veel streekproducten, veel eetgelegenheden, maar ook veel koopwaar voor toeristen. Ook een kraam met oliebollen en poffertjes, een kraam met bratwurst, en nog veel meer etenswaren van emigranten. Een relaxte sfeer, verschillende plaatsen muziek, gezellig. Na een paar uurtjes hadden we alles wel gezien en gingen we met de bus richting White Beach, dat zuidelijk van Hobart ligt op het Tasman schiereiland. Het is vandaag weer schitterend weer,zelfs warm. Onderweg kopen we een koffiepot, want daar kunnen we echt niet zonder. Ook hier zien we de gevolgen van recente bosbranden en hoe de natuur zich toch weer herstelt.
White Beach is een mooie plek, een wit strand, lijkt wel zilverzand. Een drukke camping, veel gezinnen, maar we hebben een mooi plekje waar we nu twee nachten blijven.

29 december
Jammer geen mooi weer, het waait en regenbuien, maar ook af en toe de zon. Vandaag de laatste dag met ons busje, wel gek dat nu deze reis zijn einde nadert. We ruimen veel op, pakken gedeeltelijk al in, om te kijken hoeveel we hebben, het lijkt mee te vallen. Verder doen we niet zoveel, de dag vliegt voorbij, zeker als je ook nog laat opstaat. We kunnen nog wel buiten eten, maar dan moeten we toch de bus in omdat het te koud is.
We hebben de eerste vlucht Hobart-Melbourne ingecheckt, we zitten achter elkaar, vliegtuig zit helemaal vol. Morgenochtend kunnen we de andere vluchten inchecken, hopelijk wel goede plaatsen want het is een hele zit.
En we zijn 1e kandidaat voor een heel leuk huis in Zwolle, waar we 20 januari in kunnen. Het kan niet mooier. Het kantoor van de woningstichting is gesloten, dus de afwikkeling vindt pas na de feestdagen plaats. Komt ons ook goed uit want dan zijn wij weer terug.

30 december
Meteen bij het ontbijt om 9 uur inchecken en dat wil maar niet lukken. Uiteindelijk zijn we er twee uur mee bezig geweest. Ondertussen moesten we ook de bus opruimen en uitchecken van de camping. Ik kan niet bellen want Vodafone heeft geen bereik op dit schiereiland. Pas rond 11 uur lukt het en zijn de beste plaatsen al bezet, gelukkig vinden we er nog twee bij elkaar. Ik ga de KLM hier wel een mail over sturen.
We stoppen voor de luchthaven van Hobart om de tassen in te pakken en de bus leeg te halen. En drinken de laatste koffie op en eten het laatste brood. Bij Britz zit een dame achter de balie die geen boe of bah zegt, alleen maar instructies geeft wat we moeten doen met onze bagage enz. Ze kijkt vluchtig of alles in orde is en betaalt ons nog wat gemaakte kosten terug en dan rijdt ze ermee weg. Einde campervakantie. Met een taxi gaan we naar de B&B die we al weken geleden hadden geboekt. Grappige taxichauffeur die graag Frans spreekt met ons en zijn GPS spreekt ook Frans. Orana B&B is een mooie grote villa uit begin 1900 met 10 kamers. Wij hebben de luxe kamer met spa en hemelbed, dat was de enige die nog vrij was. Heerlijk relaxen en bubbelen in enorm veel schuim. We pakken alles goed in, laden alle apparaten op en gaan nog wat eten in de buurt in een delicatessenwinkel, waar je iets uitkiest uit de counter.
Morgen komt dezelfde taxichauffeur ons om 9 uur halen, onze eerste vlucht vertrekt om 10.30. Al met al zijn we bijna 30 uur onderweg. We hebben nog een bijzondere wijn bewaard voor deze laatste avond en we gaan lekker slapen in het heerlijke bed.

We kijken terug op een fantastische reis, met veel afwisseling, veel indrukken. We hebben van alles gezien, cultuur, historie, mensen en geweldige natuur. We hebben honderden foto's, maar hebben al een selectie gemaakt om straks te laten zien, een diaserie van maximaal half uur. We hebben ook weer zin om Erik en Senne te zien en onze familie en vrienden. En natuurlijk hebben we zin om in Zwolle te gaan wonen.
Plannen voor volgende reizen zijn er ook al!

• 30 December 2013 - 11:51

Els:

Zo,zo, jullie zitten al weer vol plannen.
    We zijn benieuwd naar jullie verhalen als jullie bij ons zijn.
    Veel plezier tijdens de jaarwisseling in het vliegtuig.
    Goede reis en tot 3 januari.
    Lieve groetjes, Erik en Els

• 30 December 2013 - 12:18

Margriet:

We wensen jullie een hele goede reis. Ook wij zijn benieuwd naar jullie verhalen en foto's. We hopen jullie ook snel te zien.
    Mooi dat jullie al zo snel een woning in Zwolle hebben!
    We wensen jullie uiteraard ook een fijne jaarwisseling ergens onderweg!
    Liefs Frank en Margriet

• 30 December 2013 - 12:49

Daan Matthijsse:

Wat een geweldige verhalen van en over jullie reis. Kunnen we alvast intekenen voor die diaserie ? . Het zal best wel een overgang zijn van de warmte van Australië naar het grijze en saaie Nederland op dit moment. Zelf gaan we 2 januari een paar maanden camperen naar (hopelijk) wat zonniger oorden. We zijn heel benieuwd naar jullie nieuwe ( buscamper ? ) plannen.
    Liefs en een prettige jaarwisseling ! Daan & Marijke

• 30 December 2013 - 18:07

Conny Borsboom:

Het is wel snel gegaan allemaal, heb een veilige reis naar "huis"en laten we zeggen, tot heel snel....
    Liefs Frits en Conny

• 30 December 2013 - 18:32

Cathy Versloot:

Lieve Lida en Sietze, Gefeliciteerd met jullie woning in Zwolle wat heerlijk dat je daar een plek hebt gevonden.
    Wat een geweldig reisverslag weer, heerlijk om te lezen wat jullie gezien en beleefd hebben!
    We zijn benieuwd naar de diaserie.
    Voor jullie een goede jaarwisseling en een behouden thuiskomst!!!!!