naar het zuiden langs de oostkust - Reisverslag uit Bowen, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu naar het zuiden langs de oostkust - Reisverslag uit Bowen, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

naar het zuiden langs de oostkust

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

22 Oktober 2013 | Australië, Bowen

18 oktober
Vandaag weer een stukje verder naar het zuiden. Het blijft erg warm, gelukkig heeft onze bus airco. We volgen de A1, die dan weer James Cook Highway heet en dan weer Bruce Highway. Jammer genoeg loopt deze weg niet vlak langs de prachtige kust, maar zo’n 15 km er vanaf. Het landschap is droog; alleen de bomen zijn groen, de bodem is geel of bruin. Je ziet overal restanten van bosbranden. Het is vooral een suikerrietgebied; eindeloze velden met suikerriet doorkruist met speciale cane-spoorlijnen, waarmee het gemaaide riet naar de fabrieken worden vervoerd. Onderweg weinig gelegenheid voor een koffie/lunchstop, want de weinige parkeerplaatsen zijn zonovergoten. Vaak rijden we dus toch naar de kust om daar aangenaam te pauzeren. Vandaag kozen we Lucinda (dat klonk zo mooi) om te gaan kamperen. Eerste indruk was: prima camping, later bleek het naast een van de grootste suikerverwerkende fabrieken te liggen. De fabriek heeft een 9 km pijpleiding boven zee, waarmee de verwerkte suikerriet naar schepen kan worden getransporteerd. Maar lelijk! Sowieso een stoffig, saai dorp. Op de camping bleken alleen maar vissers te staan met grote visboten en even zo grote campers. Maar OK, dit is ook Australië.

19 oktober
Ons volgende reisdoel is: Townsville, een rit van bijna 200 km. Onderweg stoppen we altijd wel ergens bij een Coles of Woolworth supermarkt om boodschappen te doen. We pauzeren op een mooi plekje in de schaduw aan een verlaten strand. Dit levert keer op keer toch mooie plaatjes op. Overal wordt gewaarschuwd voor "stingers", kwallen, die gevaarlijker zijn dan we wisten. Sommige soorten kunnen verlammingsverschijnsen, hartinfarct of zelfs de dood tot gevolg hebben. Er is speciale zwemkleding te koop, een soort wetsuit, maar dan van nylon. Allemaal veel te ingewikkeld: we gaan niet in zee zwemmen, elke camping heeft hier een prachtig zwembad dus dat is ook opgelost. Kangeroos hebben we al heel veel gezien, jammer genoeg lagen ze dood langs de kant van de weg. We hopen ook nog levende te zien.
De camping in Townsville is weer prima voor elkaar. Tegen de avond komt een grote camper pal naast ons staan; twee schreeuwende kinderen rennen rond, dus wij zijn even ergens anders gaan staan....

20 oktober
Weer een stukje naar het zuiden over de Bruce Highway. De wegen zijn niet druk en aussies zijn rustige automobilisten. Nergens mag je harder dan 100 km. Het links rijden gaat Sietze goed af, alleen bij circuits is het telkens weer even nadenken. Ik heb nog niet gereden, maar moet het wel gaan doen!?
We komen vroeg in de middag al op camping Bowen, aan de Queensbaai en we krijgen een plek aan zee tussen de palmbomen. We zetten ons luifeltje op, want de zon staat flink te branden. Maar het uitzicht is fantastisch!
’s Avonds maken we weer gebruik van de gas-bbq, die overal op campings staan. Houtskool-bbq's zijn uit den boze in dit kurkdroge gebied. Maar het smaakt er niet minder om. We moeten er even aan wennen, dat het al om half 7 donker is en op tijd met eten maken beginnen. Gelukkig heeft een mede-kampeerder een lamp voor ons te leen, dus staan we niet in het donker te bbq-en.

21 oktober
We blijven hier lekker. Gaan wel met de auto boodschappen doen en en naar Flagstaff Hill, een hoge uitkijkplek van waar je een schitterend uitzicht hebt over de kust en de eilanden. Er is een gezellig café waar ze goede espresso’s hebben. We gaan ook naar de apotheek om iets voor mijn dove oor te halen; ik ben al sinds Beijing doof aan één kant (komt van die schreeuwerige Chinezen). Ik heb druppels gekregen die moeten helpen.
Zo’n relaxdag vliegt altijd voorbij; zwemmen, wandelen, lezen, mailen enz.
's Avonds maak ik met mijn IPhone een paar foto’s bij de bbq en laat ik 'm vallen, pets glas aan de achterkant gebarsten! Oh wat erg, ik heb 'm nog maar net! Maar gelukkig doet vrijwel alles het en hebben we weer lekker gegeten en tot laat met witte wijntjes buiten gezeten.

22 oktober
We blijven nóg een dag! Het is hier zo heerlijk en we hebben afgelopen weken zoveel gereisd, dat we wel even zin hebben in een pas op de plaats. We gaan wel weer even met de auto naar de andere kant van Queens Bay, natuurlijk ook weer heel mooi en leeg. Doordat er veel wind staat, kunnen we een strandwandeling maken; meestal is het daarvoor te heet. En onze verbrande lijven zijn nog maar net hersteld.
Vanavond weer Sietze's welbekende couscoussalade gegeten.

• 22 Oktober 2013 - 19:12

Marianne:

Wat een mooie foto's, prachtige stranden en wat een heerlijk plekje onder die palmbomen.
    XX Marian

• 22 Oktober 2013 - 19:28

Els:

Over het algemeen ziet het er wel relaxed uit. De couscous was zeker weer lekker?
    Lieve groetjes uit een warm en zonnig Kleve,
    Erik en Els

• 23 Oktober 2013 - 18:24

Ellen Aurik:

campertje ziet er toch wel mooi uit, wel klein maar gelukkig kunnen jullie buiten leven met dat mooie weer. je zal maar een kangeroe op je auto krijgen want ik neem aan dat ze daarom dood langs de weg liggen? Geniet ze, liefs Ellen

• 23 Oktober 2013 - 23:35

Rita En Gé Frielink:

Hej Lida en Sietze, Verslagen gelezen in foto´s bekeken. Prachtige ervaring! Wat een veelheid aan indrukken. Zien jullie nog in juni op ons grasveld in Nornäs lopen.....Kangeroe schijnt trouwens smakelijk te zijn, net als eland (hebben wij meegenomen). Groeten uit een warm NL.
    Vi ses i Sverige. Veel plezier. Rita en Gé

• 25 Oktober 2013 - 20:22

Cathy Versloot:

Lieve Lida & Sietze,
    Wat een belevenissen en weer prachtige foto's!!! Wat een ervaringen geniet er maar van!!
    Liefs Cathy & Peter