India - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

India

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

12 September 2013 | India, Jaisalmer

11 september
Jodhpur-Jaisalmer (270 km, 6 uur)
Niet gezwommen vanochtend, maar om 9.00 uur vertrokken voor een excursie met een gids in de stad. Eerst naar Jaswant Thara, een gedenkplaats voor de maharadja. Een prachtig wit marmeren gebouw met een mooie tuin eromheen. Daarna naar het Mehrangarh Fort uit 1453. Hoewel we er nu al aardig wat hebben gezien, is het elke keer weer bijzonder om deze gigantische bouwwerken te bewonderen. Het was erg druk, omdat veel pelgrims het fort ook bezoeken. Er komen niet veel toeristen en nu waren wij een bezienswaardigheid. Ik voelde me net een fimster zo vaak wilde mensen met me op de foto. Mijn witte haar en blauwe ogen vinden ze bijzonder. Grappig, normaal gesproken maken wij foto’s van hen, met hun mooie gewaden en sieraden. Binnen was alles pracht en praal, zoals we dat al vaker gezien hebben.
Toen was het tijd om de lange trip te maken naar Jaisalmer. Naarmate de dag vorderde, werd het steeds heter; zeker tegen de 40 graden. Onderweg geluncht en een alleenreizende Zwiser gesproken. En we zien heel veel pelgrims, een bondgekleurd gezelschap, jong en oud, voorzien van gekleurde vaandels, die op weg waren naar een tempel. Elk jaar rond deze tijd ondernemen meer dan 14 miljoen(!) mensen deze tocht en ze komen uit heel India. Sommigen lopen dagen achtereen en niet op bergschoenen, maar op slippers.
Rond 4 uur waren we, alledrie moe van de warmte en het felle licht, bij het enorme hotel Fort Radjawa dat buiten Jaisalmer ligt. En gelukkig is er weer een zwembad!

12 september
Jaisalmer
Vandaag niet verkassen, maar weer een excursie: het Golden Fort van Jaisalmer. De gids vandaag blijkt een leuke man. Nadat we hem vertellen dat we niet naar werkplaatsen of winkels willen, gingen we eerst naar een grote vijver met heel veel katvissen, die gevoerd werden. De meeste Indiërs zijn vegetariër, dus ze eten de vissen niet. Daarna naar de ommuurde stad en fort, dat bovenop een berg ligt. Het lijkt op een zandkasteel. Hij laat ons ook een heel bijzondere tempel zien, prachtig beeldhouwwerk. Toen hij hoorde dat Sietze fotograaf was, vertelde hij dat hij enthousiast amateurfotograaf is en nodigde ons uit bij hem thuis om zijn Canon camera te laten zien. Erg leuk om bij een Indiase familie thuis te komen. We hebben zijn vrouw en kinderen ontmoet en erg lekkere, pittige thee gedronken. Hij vroeg of Sietze hem wil helpen een lens aan te schaffen in Nederland. Een nederlandse gids kan die dan voor hem meenemen. In India is foto-apparatuur buiten de grote steden vrijwel niet te krijgen. Afgesproken is, dat we contact houden.
We gingen verder met de excursie, hebben nog een paar haveli’s (huizen van rijkelui) gezien en nog wat kleding gekocht. En toen was het tijd om terug te gaan naar het hotel om heerlijk te zwemmen.
Vanavond werden we om 5 uur opgehaald voor een kamelentocht in de woestijn. We hadden daar al onze bedenkingen over en die kwamen wel uit. Zo’n 45 km buiten Jaisalmer is een plaats, waar werkelijk honderden kamelen en hun drijvers met toeristen de zandheuvels in gaan. Er staan ook nog wel 100 tenten, waar je kunt overnachten. Al met al erg toeristisch dus. Maar goed, wij ook ieder een eigen kameel met oude mannen als drijver. Bovenop de duinen stoppen de meeste om naar de ondergaande zon te kijken. Maar tegelijkertijd word je overspoeld door bedelende kinderen, danseressen die ongevraagd voor of met je dansen en dan hun hand ophouden, kortom niet ons ding. Bovendien lag overal zwerfvuil, dus het zag er niet uit. Voor de zon onder ging, vroegen we onze drijvers om terug te gaan. Voor donker waren we weer terug in het hotel en zijn daar lekker gaan eten bij het verlichte zwembad. Pracht avond!

• 12 September 2013 - 21:20

Frits :

Het leuke en interessante aan jullie reiverslag is dat het wel lijkt alsof door al jullie eerdere reizen op een andere manier benaderd worden, en jullie er ook anders instaan dan de meeste toeristen.
    Jullie zijn ook reizigers en geen toeristen! een belangrijk verschil.
    Liefs Frits en Conny.

• 12 September 2013 - 22:47

Margriet:

Hallo wereldreizigers,
    Mooie foto's bij het verslag van jullie belevenissen. Staat je wel goed Lida op een kameel!!! Je vormt een mooi contrast met de Indiërs met je lichte haar.
    Kan me voorstellen dat jullie graag even zo'n mooi zwembad induiken met die hoge temperaturen, zeker als je de hele dag onderweg bent.
    Liefs Frank en Margriet

• 13 September 2013 - 09:13

Els:

Lieve Lida en Sietze,

Wat een prachtige foto's en verhalen, jullie stralen echt ook al zie ik de fotograaf niet veel in beeld haha
    een belevenis al de uitheemse dieren, prachtige mensen en gebouwen...

lieve groet, Coen,Bob, Els en Bob

• 14 September 2013 - 22:25

Wim Teune:

Ik ben niet snel jaloers, maar het begint nu wel te komen. Ik kijk nu uit mijn raam, waar de regen tegen aan klettert. Het park ziet er mistroostig uit, geen kameel te zien. Een oude man ( ben ik dat soms?) laat zijn hond uit; een konijn vlucht in de bosjes. Morgen wordt net zo'n dag als vandaag. Of zal ik naar het reisbureau gaan om een mooie reis te boeken. Dat verdrijft mijn jaloezie tenminste.
    NOG HEEL VEEL PLEZIER!!!!