kerstmis - Reisverslag uit Hadspen, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu kerstmis - Reisverslag uit Hadspen, Australië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

kerstmis

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

25 December 2013 | Australië, Hadspen

21 december
We hoeven vandaag alleen maar te verkassen. Om 11 uur staan we al op onze campingplek. Het wordt een heerlijke dag met lange strandwandelingen want het is lekker weer geworden. Verder relaxen, lezen, mailtjes, blog bijhouden, dat soort dingen. Erg leuk deze eenvoudige kampeerterreinen in de nationale parken.

22 december
De dag begint met regen en niet zo'n beetje ook! Daardoor zien we weinig van de ongetwijfeld mooie route langs de kust naar St.Helens. We gaan op de Big4 camping staan, een enorm terrein met weinig kampeerders en gelukkig wordt het na een tijdje droog en lopen we naar het dorp, waar het aardig druk is zo voor de kerst. De schoolvakanties zijn nu ook begonnen in Australië. We komen steeds dezelfde mensen in campers tegen op de camping. Duitsers, Engelsen. Niet zo verwonderlijk want er zijn niet zo heel veel wegen op Tasmanië. We staan op de camping naast een enorm springkussen, waar eerst kinderen maar later ook vaders op gaan springen; ik heb het ook even geprobeerd en het viel me aardig tegen om te springen.

23 december
Gelukkig nog steeds goed weer. We rijden een mooie route door de bergen en de bush, met dat overweldigende groen. We komen onderweg fietsers tegen met bepakking en het is geen makkelijk traject. Het is een leeg gebied met veel nationale parken, soms onderbroken door farmland met enorme veestapel. Het is maar goed dat veel natuur wordt beschermd, want Tasmaniers hebben weinig besef van de geweldige natuur waarin ze wonen. Ze zien het allemaal als iets dat geld oplevert: hout, electriciteit, weidegrond voor vee. Misschien komt het wel omdat ze hier niet vandaan komen, ze hebben hun roots hier niet, ze zijn niet verbonden met dit land zoals de Aboriginals dat wel hebben.
Na Scottsdale verandert het landschap in cultuurgebied met veel weidegrond en vee. Rundvlees is goedkoop en van goede kwaliteit. Andere Australische producten als groente en fruit zijn erg duur, we snappen dat niet goed.
We gaan kamperen in Bridport, een mooie plaats aan een hele lange baai. De camping is wel 2 km lang langs zee en bestaat al sinds de 20-er jaren, een soort Bakkum. We stonden prachtig aan zee met een mooi uitzicht. Er liep een historisch wandelpad langs de zee, dat hebben we natuurlijk afgelopen en ondertussen de borden bekeken met alle historische hoogtepunten van Bridport.

24 december
Al bijna kerst, maar je merkt er hier erg weinig van. Er is nauwelijks straatversiering, in winkels staan wel kerstbomen, maar buiten nergens. Voorzover ik het kan zien, in de huizen ook niet. Het zal te maken hebben met de zomer, de schoolvakanties zijn begonnen en mensen zijn daar ook druk mee. Er heerst meer een vakantiesfeer. We gaan via Georgetown naar het uiterste puntje van de Bells Bay, het dorpje Low Head. Er staat een vuurtoren en wat oude huizen, overal is het doodstil. Bij een van de huizen wappert de Zweedse vlag, die vieren Julafton. We gaan daarna over de Batman Bridge naar de andere kant van het water naar Kelso, waar weer een Big4 camping is. Een enorm groot terrein aan zee, vlakbij Narawntapu National Park. Als we inchecken wijst de mevrouw van de camping ons erop dat campings op Christmas Day gesloten zijn, dus als we morgen ergens willen kamperen dat we dan moeten boeken. Zij wil dat wel voor ons doen. We bespreken met haar verschillende routes naar Hobart en zij boekt de camping bij Launceston voor ons. We zijn vroeg dus we kunnen weer een eind lopen langs zee. Dat doen we bijna elke dag en toch verveelt het niet. We realiseren ons dat we nog maar een paar dagen te gaan hebben, dus genieten we nu des te meer van het mooie weer, de stille stranden en de blauwe zee. 's Avonds lopen er wombats en kangoeroes op de camping.

25 december
We zijn laat wakker geworden en zitten om 10 uur nog te ontbijten. Ze zijn hier nogal strikt met uitchecktijden, vrijwel altijd 10 uur en de eigenaresse van de camping zegt ons dat we langer kunnen blijven als we een halve dag betalen. Dat doen we, want we hebben geen zin in haasten en het is zulk mooi weer. Kunnen we nog wandelen, lekker koffie drinken, lunchen en gaan we pas in de middag naar Launceston. Het is in alle plaatsen uitgestorven, alles is dicht, saai. De Big4 camping is behoorlijk druk, vrijwel alle plekken zijn bezet. Er staan veel Queenslanders, die hier vakantie vieren in een minder warm klimaat. We zetten het luifeltje op want het is anders te heet om buiten te zitten. Ik merk dat ik vandaag toch weer verbrand ben tijdens de wandeling vanochtend. De zon is hier zo fel en de ozonlaag zo dun, dat je erg snel verbrandt. Je moet hier ook echt wat op je hoofd zetten. Kinderen zwemmen hier met t-shirt aan en zonnehoedje op. Je ziet mensen niet zonnebaden, maar in de schaduw zitten. Wij konden onder het luifeltje lekker buiten zitten borrelen en eten. 's Avonds wordt het koud en moeten we naar binnen, soms gaat het kacheltje aan. De dagen zijn hier langer omdat het zomer is, het wordt rond 9 uur donker. Je merkt ook vandaag hier op de camping niets van kerstmis, de mensen lopen natuurlijk in zomerkleding, ze gaan bbq-en, eten buiten, echt vakantie.

• 25 December 2013 - 11:54

Ellen Aurik:

Lieve Lida en Sietze, een hele fijne kerst en gezond 2014. Geniet nog maar volop want het zit er bijna op. Liefs Ellen, Eric, Reve, Frivole en.....Takkie.

• 25 December 2013 - 12:15

Els:

Raar idee dat het bij jullie zo heet is. Hier valt het weer wel mee, maar het is koud en voor je het weet hebben we weer een najaarsstorm te pakken. (Zoals afgelopen dinsdag).
    Het is in Kleve overal aardig kerstsfeerderig, met kerstbomen, die nu dus scheef staan, straatverlichting en alle huizen zijn versiert. Tenminste bij ons in de straat.
    Geniet nog fijn van jullie reis.
    Prettige kerstdagen.
    Lieve groetjes van ons uit Kleve, Els

• 25 December 2013 - 12:36

Marianne:

Lieve Sietze en Lida, fijne feestdagen, al voelt het bij jullie anders dan bij ons met die temperaturen. Hier staan de pakjes klaar om uitgepakt te worden. Traditioneel dus.
    Veel plezier jullie laatste week en dan snel tot ziens. Liefs Marian

• 26 December 2013 - 12:25

Els:

Lieve Lida en Sietze,

Geniet van de 2de kerstdag....als je dit leest is die ook al bijna om voor jullie.
    Morgen komt hier de volgende sortm alweer werd net gemeld.... gek idee dat jullie beschutting moeten zoeken voor de zon en wij voor alles wat omverkan waaien...
    vanmiddag met de familie in Uitgeest, kerst vieren..

lekker nog genieten jullie! liefs Els en mannen

• 28 December 2013 - 22:02

Margriet:

Inmiddels is hier de storm weer gaan liggen en de vuurwerk verkoop gestart. De laatste storm was gelukkig minder heftig dan de eerste twee.
    Jullie beginnen alweer bijna aan de terugreis, veel plezier nog de laatste dagen en een goede reis terug.
    Liefs Frank en Margriet