Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

03 Oktober 2013 | China, Lhasa

1 oktober
Shigatse-Samye (153 km-4 uur rijden)
Om 9 uur vertrokken. Bij de receptie stonden een groep mopperende Nederlanders. Ik schat ze in op Kras Reizen. Ze waren zomers gekleed terwijl het rond de 12 graden was. Ze ergerden zich overal aan. Eentje zei: en ik moet nog 2 weken in dit land reizen. Snap niet dat sommige mensen zo’n reis boeken?!
We reden een mooie route door een valei, grotendeels langs een brede rivier. Op de achtergrond de enorme bergen van de Himalaya. Het was miezerig weer, later zelfs regen. Geen mooi weer voor foto’s. Er wordt gebouwd aan de hogesnelheidslijn Lhasa-Shigatse, een immens karwei door dit onherbergzame gebied. Telkens onderweg moeten we halt houden bij een politiepost, soms moet er een formulier ingeleverd worden met onze namen, andere keren krijgt de chauffeur een tijd voor het trajekt dat we gaan rijden. Een en al controle dus. En vooral voor bonnnetjes en stempels gebruiken. Ergens onderweg waren aardverschuivingen geweest en de weg gedeeltelijk onbegaanbaar door modder en stenen. Daardoor ontstond er een lange file.
Toen we daar doorheen waren, moest onze chauffeur flink aanpoten om binnen de tijd bij de volgende politiepost te zijn. Wat een gedoe. Om bij Samye te komen, moeten we 75 km een enorm slechte weg volgen, wel erg mooi, langs de heilige rivier Brahaputra. In de stromende regen bekijken we een kleine monastry, die hier 600 jaar geleden is gebouwd. Als we weer verder willen gaan, blijkt dat de weg verderop afgesloten is vanwege aardverschuivingen. Er zit niets anders op om weer dezelfde hobbelweg terug te rijden en via een omweg via de andere kant Samya te bereiken. Het blijkt een heel eind rijden. Rond 6 uur stopt de chauffeur en trakteert ons allemaal op iets te drinken en te snacken. Dan is het nog een uur rijden door een indrukwekkend gebied: kale bergen, enorm brede rivier en bomen in herstkleuren. Eindelijk om 7 uur komen we bij ons hotel: The Monastry Hotel. Samye is nog een Tibetaans plattelandsdorp met als belangrijkste bezienswaardigheid: Sakya Monastry, een belangrijk bedevaartsoord. In het hotel zijn veel bedevaartgangers en wij zijn de enige Europeanen. We gaan samen met Tashi en Pinzo (chauffeur) eten in Samye Monastry Restaurant. Niemand spreekt Engels, dus we zijn blij dat Tashi kan bestellen. We eten heerlijke chowmein en proberen dat met stokjes te eten. Dat geeft de nodige hilariteit in het restaurant. De hotelkamer valt mee; het linnengoed ziet er goor uit maar dat hebben we wel vaker gezien. Ze gooien waarschijnlijk alles bij elkaar in de was, daar houden we het maar op.

2 oktober
Samye-Tsetang (2 uur)
Vanochtend eerst naar de Samye Monastry geweest. Het is het eerste klooster dat in Tibet werd gebouwd in de 8e eeuw. Deze keer waren de monniken in gebed ; een monotoon gezoem en af en toe werden de grote hoorns geblazen.
Daarna dezelfde weg terug, die we gisteren hebben gereden, tot Tsetang. Hier logeren we in Tibet Yulong Holiday Hotel. Maar eerst gaan we naar Longbolhakang, het eerste paleis dat in Tibet werd gebouwd in de 2e eeuw v.C. Het paleis ligt boven op een heuven en als we op de parkeerplaats aankomen, adviseert Tashi om ons door paarden naar boven te laten brengen, want we hebben nog steeds last van de hoogte. We sputteren tegen want we zijn de kamelentrip nog niet vergeten, maar gaan uiteindelijk om. Het is geen gezicht om Sietze op zo’n klein paardje te zien zitten! Maar we zijn blij om zo naar boven te worden gedragen, want het is echt heel steil. In het paleis zijn weer de prachtigste beelden, kleden, muurschilderingen te zien en je kunt zien dat veel daarvan erg oud is. We lopen zelf terug naar beneden. Tashi vraagt of we nog naar een monastry willen, maar nu hebben we er wel genoeg gezien en gaan naar ons hotel. Prima hotel, alles erop en eraan.
We gaan op zoek naar een restaurant om te lunchen en dat valt nog niet mee. We kunnen de kaart namelijk niet lezen en het personeel spreekt geen Engels. In Tsetang komen weinig toeristen en we voelen ons een bezienswaardigheid. We vinden uiteindelijk een restaurant met een Engelse kaart, waar we 's avonds ook gaan eten. Het is geen leuke stad, echte Chinese moderne stad, rechte brede straten met veel winkels en schreeuwende Chinese reclameborden. Morgenochtend gaan we naar Beijing en moeten heel vroeg op.

• 03 Oktober 2013 - 17:29

Els:

Leuk hoor, jullie op een paard.
    Ik wist niet dat jullie dat konden.
    liefs, Erik en els