India - Reisverslag uit Delhi, India van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Delhi, India van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

India

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

15 September 2013 | India, Delhi

13 september
Jaisalmer - Bikaner (335 km, 8,5 uur)
Het wordt een lange rit vandaag. We beginnen de dag met zwemmen en ontbijten. Om 9.30 uur staat mr. Singh klaar. Dit deel van India is droog en heet: The Great Indian Desert. Het landschap is saai. Onderweg zien we nomaden, die met kuddes schapen en geiten rondtrekken. Ze leven vaak nog in lemen hutten met een rieten dak. Ik geloof dat de zigeuners hiervan afstammen. De vrouwen hebben bont gekleurde kleding, veel glitter, veel juwelen. De rit is slaapverwekkend, ook voor onze chauffeur. Ondanks de airco wordt het warm in de auto en de weg is vrijwel kaarsrecht. Weinig plaatsjes onderweg. Mr Singh vertelt dat er gisteren een incident is geweest, tussen moslims en hindoes, waaebij wel 400 mensen zijn omgekomen. Hij vertelt dat de politieke situatie in India slecht is. De regering is corrupt en de vijandigheden tussen moslims en hindoes nemen toe. Meestal is hij niet zo spraakzaam, maar dit moest hij zeker kwijt. Onze gesprekken kort en hebben te maken met onze reis. Hij spreekt niet goed Engels. Als we gaan lunchen, komt hij niet bij ons zitten, dat kan niet vanwege het kastensysteem. Hij is een goede chauffeur, weet overal de weg en overlegt altijd met ons als hij een beter idee heeft. Hij heeft zich voorgenomen om tussen 2 en half 3 in ons hotel aan te komen. Dat hebben we geweten! Hij rijdt de laatste kilometers als een duivel, links, rechts, tussen twee auto’s inhalen en elk recht stuk keihard te rijden. Pfff, lijkt wel een 8-baan. Maar goed, alles went ook het verkeer in India. Om half 3 rijden we de majestueuze oprit op van Lallgarh Palace, het paleis van de maharadja van Bikaner. Het is een enorm complex, met eindeloze gangen en zalen. Enorm binnenzwembad. Het kan weer allemaal niet op. We gaan even een uurtje relaxen en dan eind van de middag met een gids bekijken we eerst het museum van Lallgarh Palace, waarin we kunnen zien hoe de maharadja en de familie leefden: luxe dus, maar dat wisten we al. Daarna gaan we naar het Junagarh Fort, dat van buiten niet erg bijzonder is, maar binnen rijk aan muur- en plafondschilderingen, prachtig ingerichte zalen en (slaap)kamers. Erg mooi allemaal, maar het is zo verschrikkelijk heet, misschien wel over de 40 graden!
Natuurlijk weer zwemmen, in dit hotel in een overdekt zwembad waardoor het water lekker koud is.
’s Avonds weer als enige gasten gegeten in een grote eetzaal, met wel 5 man personeel om je heen, die voortdurend vragen of alles naar het zin is, of je nog iets wilt enz. enz. Maar het eten is elke keer verrukkellijk.

14 september
Bikaner - Mandawa (190 km, 5 uur)
Vandaag niet zo lange rit, maar wel vreselijk slechte wegen. Er werd aan de weg gewerkt. Je wilt niet weten wat voor taferelen je dan te zien krijgt. Iedereen rijdt gewoon zo hard mogelijk over het weggedeelte dat klaar is, ook al rijdt daar net een wals of vrachtwagen met gloeiend asfalt. 't Gekke is, dat je eraan went, trouwens je zult wel moeten. Je rijden een paar keer dwars door stadjes, waar we zowat door de stalletjes en winkeltjes rijden. Al het verkeer wurmt zich door de smalle straatjes.
Om 2 uur arriveren we in ons prachtige hotel Mandawa Castle, weer een voormalig paleis. De koninklijke familie woont nog in een deel van het enorme complex. Na de lunch en relaxen, hebben we eind van de middag weer een rondleiding door Mandawa, dat rijk is aan haveli’s (oude villa’s). De meeste zijn verlaten door de bewoners en raken is verval. Een enkele wordt of is in gebruik als hotel. De overheid geeft subsidies om de haveli’s te restaureren. Met de gids wandelen we door het dorp. Hij vertelt interessante dingen, beantwoordt onze vragen. De straatjes zijn vies, er ligt overal vuilnis, koeienstront, want de koeien mogen overal lopen, een soort open afwateringssysteem, kapotte huizen, geen bestrating en overal, overal (meestal) aardige mensen.
En wij gaan weer decadent zwemmen in ons historische hotel! ’s Avonds voor de verandering eten we in een aardig gevulde eetzaal. Er zijn groepen Duitsers en Engelsen, wel gezellig dus.

15 september
Mandawa-Delhi (260 km, 7 uur)
Vandaag alweer de laatste dag van onze rondreis. Geen excursie, alleen maar terugrijden naar de Indiase hoofdstad. Omdat de snelweg gedeeltelijk was afgesloten (een of andere minister reed daar langs) moesten wij nogal omrijden. De wegen vandaag waren ongelooflijk slecht; we zijn hotsend en botsend op onze bestemming gekomen. Mr. Singh had de vaart er behoorlijk in en we waren blij, dat we bij ons hotel Silver Ferns aankwamen. We hadden wel een beetje genoeg van de autoritten in India. We hebben alvast afscheid genomen van mr.Singh, omdat we niet weten of hij of een collega ons morgen naar de luchthaven brengt. We hebben twee weken met hem in de auto gezeten en hebben hem niet leren kennen.
Onze rondreis India zit erop. We kijken terug op een bijzondere reis en we hebben er enorm van genoten. We hebben nu heel veel zin om naar Nepal te gaan!

• 15 September 2013 - 20:40

Margriet:

Hoi Sietze en Lida,
    Wat een geweldige ervaring deze rondreis door India. Vreemd dat je een chauffeur die jullie twee weken rond gereden heeft niet echt leert kennen. Hoort bij de cultuur dus.
    Mooie foto's weer!
    We wensen jullie een goede reis naar Nepal morgen en zijn benieuwd naar jullie belevenissen daar.
    Liefs Frank en Margriet

• 15 September 2013 - 21:04

Cathy:

Lieve Lida & Sietze,
    Wat een mooie verslagen weer, leuk om te lezen wat een weelde in zo'n fort en hotels en die zwembaden echt prachtig die foto's allemaal. We zijn weer benieuwd naar de volgende rondreis in Nepal een hele goede reis naar Nepal en veel plezier!!!
    Liefs Cathy & Peter

• 16 September 2013 - 15:39

Daan & Marijke:

We zijn benieuwd of julie na al die paleis-hotels nog kunnen wennen aan de buscamper.
    En kijken na het India avontuur al weer uit naar jullie Nepal - verhalen.
    Heel veel reisplezier.
    Daan en Marijke

• 16 September 2013 - 17:46

Frits.:

Al met al zijn dat nogal overweldigende ervaringen denk ik zo! Lijkt me ook nogal bizar om zo lang met iemand op te trekken waar geen contact mee te krijgen valt, wel ernstig dat de wrijvingen tussen de Hindoes en Moslims toenemen.
    Het gaat waarschijnlijk nog wel een paar eeuwen duren voordat mensen zelf eens gaan nadenken en niet alles laten sturen door een god of goden.
    Hoe dan ook wij hopen weer van jullie te horen en veel voorspoed in Nepal.
    Groeten Frits en Conny.

• 16 September 2013 - 23:01

Els:

Bijzonder, dat je na 2 weken de chauffeur niet hebt leren kennen. Afstand moet er zeker blijven?
    Sietze, heb je al veel foto's gemaakt? Die je in Het vervolg zet, zijn erg mooi.
    Wij hebben de afgelopen dagen weer een stuk Pelgrimspad gelopen. Gelukkig bleef het droog.
    T'is hier iets frisser dan bij jullie, n.l 13 gr.
    Goede reis naar Nepal.
    Liefs, Erik en Els

• 17 September 2013 - 12:12

Siv:

Wat een indrukwekkende reis, maar wel vermoeiend, lijkt mij in de hitte. Wel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Veel plezier nog. Ik blijf jullie volgen.

Liefs Siv

• 17 September 2013 - 22:11

José:

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen! Wat een belevenissen zeg. Ik had graag jullie kamelentocht mee willen maken haha.... Da's niks voor jullie. En Sietze?... nog een dansje gemaakt na afloop?
    Ik ga proberen jullie reis samen met de kinderen te volgen. Goede reis naar Nepal. Dikke knuffel van ons drietjes.