Airco uit, kachel aan - Reisverslag uit Chorges, Frankrijk van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu Airco uit, kachel aan - Reisverslag uit Chorges, Frankrijk van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Airco uit, kachel aan

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

19 Juni 2014 | Frankrijk, Chorges

14 juni
Eerst met de fiets naar Albenga, bergje af, ongeveer een half uur fietsen naar het station. Met de trein naar Alassio, is maar 10 minuten. Opvallend zijn de verouderde stations, geen electronische dienstregeling- en informatieborden, nogal ouderwets.
Heel veel gewandeld door Alassio, langs het strand, door het winkelstraatje. Ik heb hier zoveel herinneringen, zoveel bekende plekjes. Heerlijk gegeten aan het strand en 's middags koffie gedronken met Ina, die op haar scooter was gekomen. 's Ochtends was het bloedheet, maar later betrok het en begon het zelfs af en toe te regenen. Nu het koeler was, konden we wandeling over de boulevard naar Laiguelia wel doen en daarna om 4 uur de trein terug naar Albenga. Het terugfietsen ging nu heuvel op en het was toch nog wel warm. Moe en bezweet kwamen we op de camping en gingen meteen zwemmen, heerlijk! 's Avonds ging het pas echt onweren en regenen. Dat is zo gek, als wij in Alassio zijn gaat het altijd onweren!?

15 juni
Na het uitchecken, gaan we naar Ina en Mario toe. Mario wacht ons op bij een busparkeerterrein dichtbij hun huis. Zoals aan de hele Rivièra is parkeren een ramp, dus moest Mario ons daarmee helpen. Prima parkeerplek. We hebben het heel gezellig bij ze gehad. Heel veel te bepraten, alle nieuwtjes in de familie, we zijn weer helemaal bij. Ze hadden heerlijk gekookt, pasta, vleesgerecht, ijs, espresso.
Rond 2 uur zijn we vertrokken na beloftes terug te komen, te mailen, elkaar in Nederland te treffen enz. We rijden de SS1 weer verder richting Ventimiglia en gaan kamperen op Oasi Camp in Diano Marina, eigenlijk vonden we het gelijk al niks, maar we hadden geen zin om verder te gaan. Het is een heel groot park, misschien wel 1000 voornamelijk Italiaanse campers. Er loopt een niet fris ruikend riviertje langs, sanitair bleek ver van ons weg en smerig. We hadden toch beter even door kunnen rijden. 's Avonds begon het te regenen en zaten we toch binnen. De slechtste camping tot op heden.
16juni
Weer mooi weer. Verder langs de kust, vandaag weer beredruk. We krijgen er een beetje genoeg van, al die auto's, al die smalle wegen en straten, nooit kunnen stoppen om te picknicken. We staan een tijd in de file en daarna nemen we de autostrada verder naar Ventimiglia, dat gaat wel even wat sneller! Dan nemen we de E74 richting Tende, stukje door Frankrijk en daarna weer door Italië. Prachtige route, meteen veel rustiger. Zo rustig dat we geen brood kunnen kopen, want alles is dicht in de dorpen waar we door komen. Uiteindelijk kopen we maar wat koeken, je moet toch wat. Voor de Tende-tunnel staat een file, wat de tunnel blijkt eenbaans, dus gaat het verkeer er om de beurt doorheen. We slingeren weer door de bergen en langs rivieren. Doen boodschappen bij LeClerq, die ook in Italië zit en wilden gaan kamperen bij een boerderij van Fattore Amigo, waar we lid van geworden waren. De plek bleek helemaal niet leuk, vlak langs de weg bij wat schuren. Dichtbij zagen we een bord "Campeggio 3 km" en zijn daarheen gereden. Bleek een leuke rustige camping in een boerengehucht. Aardige mensen, we waren de enige kampeerders, dus hadden alle sanitair voor onszelf. Het wordt hier in de avond al best koud.

17 juni
Bewolkte dag. Drastisch lagere temperaturen, scheelt wel 20 graden! Geen airco, maar de kachel aan in de auto. We gaan de Alpen in, hoge bergen, diepe ravijnen, kolkende rivieren, smalle wegen, maar niet zo fotogeniek omdat het bewolkt is en af en toe regent. Toch is het landschap indrukwekkend. We kamperen op camping Le Nautic aan het stuwmeer Lac Serre-Foncon, aan de rand van Parc National des Ecrins. We kunnen niet lang buiten zitten want het begint te onweren en te regenen. Ook in de bus halen we het elektrisch kacheltje weer tevoorschijn, want het is koud. En we moeten weer binnen koken, dat hebben we ook een hele tijd niet meer gedaan. Hopelijk morgen beter weer.

18 juni
Het regent niet en het lijkt wat op te klaren. We hebben geen zin om weg te gaan, we staan hier zo lekker rustig aan het water. Na de drukte van de Rivièra, is dat weer even lekker. In de ochtend is het redelijk weer, af en toe zonnetje, maar in de middag begint het weer te regenen en moeten we ons in de bus vermaken. We zijn nog even naar het dichtstbijzijnde dorp gereden, Savines-Le-Lac, maar daar was niet veel aan; het is een nieuwe plaats die gebouwd is nadat het stuwmeer is aangelegd, maar boodschappen kun je er natuurlijk wel halen.