Ardèche, Auvergne, Morvan - Reisverslag uit Palmarou, Frankrijk van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu Ardèche, Auvergne, Morvan - Reisverslag uit Palmarou, Frankrijk van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Ardèche, Auvergne, Morvan

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

25 Juni 2014 | Frankrijk, Palmarou

19 juni
We gaan vandaag richting Gap, weer een practhtige route met geweldige uitzichten. Het is weer mooi weer. We gaan door de Gorges de St.May. We komen door leuke maar drukke plaatsen, waar we de bus niet kwijt kunnen. Het wordt overal veel drukker, het vakantieseizoen is begonnen.
We komen in het gebied van de Cote du Rhône, zo ontzettend veel wijngaarden en wijn-chateaus. Afgewisseld met lavendelvelden, soms zonnebloemen, zo echt Zuid-Frankrijk. De huizen zijn inmiddels lichtgeel met pannendak, luiken meestal gesloten. Rond een uur of 4 houden we het voor gezien en zien we ergens Camping Municipal St.Maurice sur Eygues, niet veel bijzonders maar weer eens wat anders als die ACSI campings. Er staan Nederlanders met een caravan, die hier al 4 weken staan! Het dorp is niet bijzonder en de weg erlangs best druk, dus wij gaan morgen weer verder.

20 juni
Op weg naar de Ardèche, waar we terechtkomen in een kermis van kano's rond de Gorges de l'Ardeche. Enorm druk en toeristisch, we houden het al gauw voor gezien en gaan naar de camping Peyroche bij Ruoms. Het is vandaag enorm warm, boven de 30 graden in de schaduw. Het was vandaag ook bijna niet te doen om onderweg ergens de picknicken, wat we altijd graag doen, omdat het te warm was.
Het is een prettige rustige camping en we hebben een schaduwplek gevonden. Jammer genoeg is de rivier de Ardèche niet erg uitnodigend om te gaan zwemmen, troebel en weinig water en een steile kant om er te komen.

21 juni
Schitterende rit door de Ardèche. Ook even in Vinezac geweest, een karakteristiek Ardèche dorpje, waar Frank en Margriet vorig jaar zijn geweest. Er was een mooie camperplaats met voorzieningen, maar we vonden het te vroeg om te stoppen, bovendien te heet. Want het was vandaag weer erg warm. Onderweg kunnen we wel stoppen, er zijn van tijd tot tijd picknickplaatsen in de schaduw langs de weg. Natuurlijk passeren we weer leuke dorpjes en kastelen. Als we de Ardèche uitrijden komen we in de Haut Loire, weer een hoge slingerweg de bergen in. Er zijn hier wintersportplaatsen. Daarna wordt het landschap heuvelachtig, meer landbouw en veeteelt. We doen boodschappen in Le Puy en Velay, een leuke stad met veel historische bezienswaardigheden. Niet ver daarvandaan is onze camping La Rochelambert, met zwembad gelukkig. Prettige camping, opvallend veel Engelsen en geen Nederlanders, zoals in de Ardèche.
's Avonds begint het een beetje te regenen..

22 juni

We rijden vandaag naar de Auvergne, een rustige landelijke route met weinig toeristen. Het is warm weer. We gaan kamperen op camping Les Dômes, kleine stille camping. 's Avonds begint het enorm te onweren en regenen. Dat was wel te verwachten na zo'n broeierige dag.

23 juni
Vandaag hebben we met Ellen afgesproken in St.Priest des Champs. Omdat we er rond 2 uur willen zijn, kunnen het het rustig aan doen en ook nog even de toilet legen bij de sanizuil in een nabij gelegen dorp. Het is ongelooflijk dat zoveel dorpen in Frankrijk zulke goede voorzieningen hebben voor campers. We gaan daar in de toekomst vaker staan. Deze vakantie kamperen we uitsluitend op camping omdat het in het voorseizoen met een ACSI kaart zo goedkoop is. Het is natuurlijk wel comfortabel op een camping, douche, sanitair, warm water, vaak internet.
Ellen en Eric vonden het leuk dat we kwamen en we hebben het erg gezellig gehad. Er viel veel bij te praten en foto's laten zien. Ellen had heerlijk gekookt, echt Frans met verschillende gangen en kaas toe.
Onze camper stond zoals de vorige keer op het erf, kamperen bij de boer dus.

24 juni
De zon scheen weer en na de koffie namen we afscheid van ze en zwaaiend reden we het weggetje af waar ze wonen.
We reden door de prachtige provincie Auvergne, niet druk, niet toeristisch, wij vinden het een schitterende streek. Onderweg doen we boodschappen bij een Carrefour, altijd leuk om om zoveel keus te hebben aan al die Franse heerlijkheden.
Even na 3 uur zijn we op Camping Les Mésanges in het hart van de Morvan bij Lac des Settons. We hadden hier afgesproken met Els en Erik die hier sinds gisteren met hun caravan staan. Leuk elkaar weer te zien. Veel te vertellen, zij waren naar Portugal en Noord-Spanje geweest en zijn dit weekend weer thuis. 's Avonds worden de twee Safari Chefs aangezet om de vis te grillen en zitten we wijntjes te drinken tot laat in de avond.
We hebben vandaag met onze Erik (wel veel Erik's) afgesproken dat we zondagavond bij hem in Nijmegen komen eten en daarna naar huis gaan. Opeens is onze vakantie bijna voorbij!

• 25 Juni 2014 - 12:48

Ellen Aurik:

Leuk dat het gelukt is om Els en Erik te ontmoeten en ik dacht dat jullie Erik er niet zou zijn, liefs Ellen

• 25 Juni 2014 - 19:02

Els:

Hallo jullie campinggenoten, zit ik hier op het bekende bankje bij de afvalput, wel gezellig zoals je weet.
    Gisteravond was de vis erg lekker, maar vanavond.... wordt het te gek. Lida is druk bezig om een hele smakelijke maaltijd klaar te maken. De 2 Cadacs gaan weer aan en de wijn staat koel.
    Dat wordt genieten!

• 25 Juni 2014 - 19:28

Frank En Margriet:

Leuk om jullie verhalen te lezen en het zal ongetwijfeld leuk en gezellig geweest zijn bij Ellen en Eric en de dag erna op de camping met Els en Erik.
    Wij krijgen nu ook wel zin in vakantie!
    We hopen jullie snel weer te zien en de verhalen te horen.
    Groetjes Frank en Margriet