Kamperen bij een boze boer - Reisverslag uit Cannigione, Italië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu Kamperen bij een boze boer - Reisverslag uit Cannigione, Italië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Kamperen bij een boze boer

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

25 Mei 2014 | Italië, Cannigione

De 22e gaan we via de spectaculaire Oriëntale Sarda, een hoge slingerende bergweg langs de oostelijke pieken van Nationaal Park Gennargentu, 63 km lang. Jammer genoeg was het bewolkt en hoog in de bergen regende het, maar toch een prachtige rit, ook zeer geliefd bij motorrijders, vooral Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers. In de buurt van Nuoro gaan we naar Agriturismo Paules di. Maddalena Mula. Volgens onze gids hebben ze ook een eetgelegenheid en dat lijkt ons wel leuk. Bij aankomst blijkt het een rommelige boerderij met de nodige loslopende honden. De boerin komt naar buiten en wijst ons de plek waar we kunnen staan met de camper. We zien geen restaurant, geen winkel en nemen aan dat ze dat alleen in het hoogseizoen doen. Ze zegt er ook niets over. 's Avonds tussen 8 en 9 zijn er opeens veel mensen, die in een gebouw verdwijnen, wij denken dat het een feestje is. De honden zijn irritant opdringerig, er zijn heel veel vliegen (vanwege het vee) maar ok, we wilden het 'ns proberen dat kamperen bij de boer. De volgende ochtend willen we bedanken en gedag zeggen, begint de boer in het Italiaans, maar we begrepen het wel, ons te verwijten dat we geen kaas hadden gekocht en niets genuttigd hadden. Hij liep kwaad weg en wij dus maar weggereden. We gaan hier wel een klacht over indienen bij Fattore Amico, want in de gids staat uitdrukkelijk dat je niet verplicht bent iets te kopen, wat dan ook. Wel vervelend al met al.
Maar goed, we rijden een flink stuk snelweg naar Olbia, ook weleens prettig voor Sietze, die steeds rijdt. Het is prachtig weer, 27 graden. Na het nodige zoeken, vinden we een megagroot winkelcentrum met een Auchan supermarkt waar we onze boodschappen doen. We gaan kamperen op Camping Isuledda, iets ten zuiden van Palau, aan de prachtige Costa Smeralda, tegenover de Maddalena Eilanden. Het is behoorlijk druk, bijna allemaal Duitsers, maar de camping is enorm groot en we vinden een plek naar onze zin. We kiezen deze vakantie eigenlijk steeds ACSI campings waar je in het voorseizoen voor ongeveer €16 all-in kampeert. Op Corsica en Sardinië mag je niet vrij kamperen en er heerst een anti-camper sfeer, dus is een camping sowieso beter. Op de camping doe ik direct de enorme berg wasgoed in de wasmachine, want de afgelopen dagen kon er niet gewassen worden. 's Avonds heerlijk tonijn gegrild en tot heel laat buiten gezeten met de heerlijke Sardijnse wijntjes.

Hè, wat jammer, de volgende dag is het bewolkt, niet koud. Raken in gesprek met een Engelsman die hier met ongeveer dezelfde camper een poosje alleen kampeert. Zijn vrouw komt volgende week want die werkt nog, hij niet meer. Ook hij heeft veel gereisd en geniet van het leven zonder werken. Leuke man, is dol op Nederland.
We fietsen 's middags naar het nabijgelegen Cannigione en eten daar een ijsje, wandelen wat langs de haven, bekijken de luxe Engelse en Nederlandse jachten en vragen ons af van wie die zijn. Terug op de camping begint het toch weer te regenen dus vluchten we de bus in met ons wijntje en toasten we op jarige Bob.