West Zuid Oost Onweer - Reisverslag uit Tortolì, Italië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu West Zuid Oost Onweer - Reisverslag uit Tortolì, Italië van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

West Zuid Oost Onweer

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

23 Mei 2014 | Italië, Tortolì

18 mei, een bewolkte dag en tegen de avond regen. Een deel van de route was weer door de bergen langs eindeloze slingerwegen, prachtig gebied, onbewoond, weinig dorpen. Het is overal zo doodstil, terwijl er wel auto's geparkeerd staan. Waar zijn die mensen allemaal dan? Zondagmiddag, geen kip te zien. We komen heel vroeg in de middag langs de Agriturismo, een manege met een restaurant, maar besluiten toch door te gaan naar het eiland Sant'Antioco. Het eiland is met een verhoogde weg met het vasteland is verbonden. Moeten erg zoeken naar een camping en komen terecht op een camperplaats bij een particulier. Omdat we ook nog iets moeten eten, zoeken we een restaurant maar dat lukt niet, want het is nog te vroeg 5 uur. Dan maar iets in elkaar flansen van wat we nog hebben. Op de camperplaats lopen nogal wat kippen dus vraag ik of we misschien wat eieren kunnen kopen. Aardige man, we krijgen ze van hem. Hoeven alleen een tientje voor de staanplaats te betalen. Ondertussen is het gaan regenen en flink waaien. Ook morgen wordt er regen verwacht.

Het slechte weer bleef uit en we gaan richting Cagliari, de hoofdstad van Sardinië. Onderweg zien we flamingo's in de zoutmeren, waaruit zeezout wordt gewonnen.
Het zuiden bevalt ons helemaal niet, rommelig, verwaarloosd, helemaal niet Italiaans eigenlijk, het doet ons meer aan Letland of Litouwen denken. Op de kaart stond een landschappelijk mooie route vermeld, maar die bleek langs verschillende olieraffinaderijen te gaan. Cagliari vonden we niet veel bijzonders, behalve dat we een Argentijns echtpaar ontmoette waar we leuk mee gepraat hebben. En ook in deze grote stad, zijn alle winkels 's middags gesloten. We blijven er niet lang en zoeken onze camping op in Villasimius. De route erheen is weer mooi en langs slingerende wegen. We blijven twee dagen op camping Spiaggia del Riso aan een rustige baai met een jachthaven. Gewandeld en gefietst, heerlijke dag, niet zo warm zo'n 20 graden, terwijl het in Nederland snikheet is. 's Avonds boeken we de overtocht voor 26 mei naar Corsica.

Mooie route naar Tortoli aan de oostkust, grotendeels door een deel van Sardinië, waar nog niet veel veranderd is. Hier leeft men nog steeds van de schapenteelt en de dorpjes liggen hoog in de bergen. In 2007 is de eindeloze slingerweg SS125 voor 50 miljoen verbeterd en is het gebied toegankelijker geworden. Naarmate we Tortoli naderen, zien we steeds neer druiven- en fruitteelt. De beste wijn, Cannonau, komt hier vandaan. Camping Village Orri die we hebben uitgekozen, blijkt een mooie camping aan zee, met zwembad. We staan in de schaduw onder de eucalyptusbomen. Ook hier blijven we weer twee dagen, want we hebben tijd genoeg. Opvallend hoeveel Duitsers er overal zijn met en zonder kinderen.
De dag die we hadden willen besteden aan strandwandeling, was doen, genieten van de zon en het zwembad, pakt iets anders uit: geen mooi weer, onweer, regen. Tussen de buien door fietsen we naar Tortoli om daar boodschappen te doen, geen bijzonder leuke plaats en de supermarkt al helemaal niet.
De dag eindigt met onweer en regen dat de hele nacht duurt.

• 24 Mei 2014 - 08:00

Els:

Dag Lida en Sietze,
    Jullie tuffen weer heel wat af, naar mooie en minder mooie plekjes begrijp ik.
    Wij vieren straks onze verjaardagen, snikheet is het niet,hopen dat het droog blijft...
    De foto's zijn prachtig!
    Tot snel weer! Liefs ons