China - Reisverslag uit Peking, China van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Peking, China van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

06 Oktober 2013 | China, Peking

6 oktober
Beijing
Vandaag, ondanks de drukte, toch naar het Zomer Paleis gegaan. De keizer verbleef hier om de zomerhitte in de Verboden Stad te ontvluchten. We gingen er met de metro heen, dat is erg makkelijk en goedkoop (€0,25 p.p.). Het Zomer Paleis ligt in een enorm park met een groot meer. Er staan meerdere gebouwen, o.a. tempels, operagebouw, botenhuis. Het was vandaag weer bewolkt, dus geen mooie foto’s. Op het meer varen ook een aantal veerbootjes en veel waterfietsen, roeibootjes. Chinezen houden er wel van om met z’n allen hetzelfde te doen. Ook hier was het vandaag weer enorm druk en veel lawaai. Chinezen maken veel herrie; hun taal klinkt hard en ze schreeuwen ook naar elkaar. Maar wij vonden het allemaal wel leuk om te zien hoe ze zich amuseren; miljoenen foto’s maken vooral van elkaar want iedereen heeft én een fototoestel én minstens een smartphone, soms ook nog een Ipad, dus alles wordt vaak gefotografeerd. Chinezen zijn ook voortdurend met hun telefoon in de weer, jong en oud. In een restaurant zitten ze met z’n allen op hun telefoon te koekeloeren, terwijl ze hun eten naar binnen slurpen en smakken.
’s Middags kwamen we in de Hutong-wijk met z’n kleine straatjes, terecht bij een meertje waarin ook weer allerlei bootjes dobberden. Rondom liggen heel veel restaurants, winkels, bars en her en der was ook muziek. Ook hier natuurlijk heel druk, maar wel heel levendig en gezellig.
’s Avonds in het restaurant van het hotel gegeten. Dat was geen succes. Zowel het eten als de bediening niet; alles moesten we 2-3 vragen, snapten ze niet, dus zijn we nog maar even ergens lekker espresso gaan drinken met een chocoladetaartje. Dat kan wel weer, want we zijn allebei aardig afgevallen.

• 06 Oktober 2013 - 17:27

Cathy:

Hallo Lida & Sietze,

Leuk verslag weer, ondanks het bewolkte weer toch wel een goed beeld hoe jullie het daar hebben trouwens gisteren ook wel van de Muur een indruk meegekregen!
    Lekker genieten, veel plezier!!
    Liefs van ons

• 06 Oktober 2013 - 19:30

Margriet:

Hoi Sietze en Lida,
    Sluit mij helemaal aan bij de reactie van Cathy. Hoorde vandaag op het nieuws dat de tennissers die in Peking een toernooi spelen nogal last hebben van de smog daar.
    We wensen jullie morgen een fijne treinreis naar Xian.
    Liefs Frank en Margriet

• 06 Oktober 2013 - 23:02

Els:

Bijzonder, al die gebouwen en boten en vooral die mensen, die staan te fotograferen.
    Genietse en morgen een goede reis.
    Lieve groetjes, Erik en Els

• 07 Oktober 2013 - 00:08

Sonja:

Weet je zeker dat het regenbewolking is en geen heel vervuilde lucht. Zijn jullie trouwens weer een beetje op adem gekomen? Die schreeuwerige drukte van de Chinezen lijkt me een enorme cultuurschok na het serene Tibet. Nou ja hihi je hebt nog jaren bejaardenhuis voor de boeg om het allemaal te verwerken. Ik heb nog even doorgeklikt naar de kaart, maar mijn chinees is niet zo goed, het enige wat ik uit die kaart begrijp is dat je er echt middenin zit. Mijn oudste broer heeft een aantal keren les gegeven daar op de universiteit. Blijkbaar begrepen ze hem wel maar zelf had hij de grootste moeite om hen te begrijpen. Hij heeft een keer zeker een half uur in de rij gestaan om geld te wisselen voordat hij door had dat je gewoon je hand met dollarbiljetten door het loket moest steken dan werden ze omgewisseld voor Chinese biljetten. Dat was het, geen bonnetje geen uitleg niks. Maar ondanks het lawaai lijkt het me heel mooi. Groetjes

• 07 Oktober 2013 - 11:31

Erik:

heel leuk.

• 07 Oktober 2013 - 18:24

Daan & Marijke:

Het is ook aardig lijden op zo'n reis , dan val je natuurlijk flink af. :-). Wat moeten jullie al ongelooflijk veel indrukken hebben opgedaan. En natuurlijk al een aardig werkgeversgevoel met chauffeurs, dragers, gidsen, persoonlijk security-peloton enzovoorts. Geniet verder van deze bijzondere reis. Liefs Daan & Marijke