China - Reisverslag uit Peking, China van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Peking, China van Lida & Sietze - WaarBenJij.nu

Door: Lida

Blijf op de hoogte en volg Lida & Sietze

04 Oktober 2013 | China, Peking

3 oktober
Tsetang-Beijing
Met ontbijt in doosjes vertrekken we om 5.30 uur naar de luchthaven van Lhasa. Om 7 uur waren we daar al en namen we afscheid van onze aardige chauffeur en gids. Zowel het ontbijt uit de doosjes als een sandwich in het restaurant waren vies. Wel weer lekker koffie. De vlucht verliep met nogal wat turbulentie en we kregen een vies bakje eten. Nou ja, je kan niet alles hebben. In Beijing werden we opgehaald door een chauffeur en iemand van het reisbureau, die zo slecht Engels sprak (sambal bij?), dat we er niets van snapten en hij begreep ons ook niet. Schoot lekker op dus. Hij wist niets over een visum en ook niet van ons nieuwe reisplan, maar ging wel treinkaartjes voor ons halen voor maandag de 7e naar Xian. Ons hotel Bamboo Garden Hotel is heel erg leuk. Het is een zgn. courtyard, waar rond de eeuwwisseling een minister heeft gewoond. Het ligt in de Hutong wijk, oud deel van Beijing met kleine straatjes en steegjes. We gaan meteen op pad, eerst maar ’ns naar de Bell en Drum Tower, twee grote torengebouwen uit 1272. In de Drum Tower werd een performance gegeven op de enorme trommels, die boven in de toren staan. Enorm spektakel. Het is overal enorm druk vanwege de Gouden Week, een vakantieweek in heel China. Terug in het hotel is er mail van DimSum (waar we onze Nepal-Tibet-China-reis hebben geboekt) met uitleg over onze treinreis van a.s. maandag. Dinsdag gaat de reisagent in Xian naar de politie voor onze visumverlenging. Als het goed gaat, krijgen we die woensdag de 9e. Als het niet goed gaat, is de 10e ons visum verlopen. We weten niet hoe het dan gaat. We gaan er maar vanuit dat het goed komt!?
’s Avonds gaan we natuurlijk Peking-eend eten in een megadruk restaurant, waar wij de enige westerlingen zijn. Natuurlijk moeten we weer op de foto.

4 oktober
Beijing
Vandaag kunnen we lekker ons eigen gang gaan. Na een prima ontbijtbuffet gaan we eerst een excursie boeken voor morgen naar de Chineze Muur bij het Youth Hostel en daarna naar de Verboden Stad (bekend van The Last Emperor). Het is een heel eind lopen en als we er eenmaal zijn, is het er zo verschrikkelijk druk! het is één grote mensenmassa; bij de tientallen kassa’s staan eindeloze rijen mensen. Bovendien staat het paleis vrijwel geheel in de steigers, zodat we van de buitenkant ook geen foto’s kunnen maken. We maken dat we wegkomen en gaan naar het Plein van de Hemelse Vrede, het grootste plein ter wereld. Ook daar ongelooflijk veel mensen. Je moet je voorstellen Koninginnedag maar dan met een paar miljoen mensen. Er is veel beveiliging, politie, leger op de been en soms moet je door securitypoorten, waar ook weer rijen mensen door moeten. We gaan weer teruglopen en onderweg nemen we een lekkere koffie. Kompleet uitgeput na 4 uur lopen, ploffen we op ons heerlijke bed in het hotel. Vanavond gegeten bij het beste Peking-eend restaurant. We moesten wel heel lang wachten, maar het was heerlijk.

• 04 Oktober 2013 - 17:15

Margriet:

Hoi Sietze en Lida,
    Mooie verhalen weer, jammer dat het zo druk is. Mooie foto's weer. Wat spelen die vier Chinezen wel voor spel? Vervelend dat het met jullie visum zo moeilijk gaat, hopelijk gaat het in Xian wel lukken!
    Jammer van de slechte verbinding net, was wel leuk om jullie even te zien via FaceTime.
    Ben vandaag ook nog maar thuis gebleven, het gaat langzaam wat beter.
    Hier heeft het vanochtend ook flink geregend met onweer. Nu is het weer droog en het zonnetje prikt er af en toe doorheen. Het was net wel 20 graden buiten.
    Geniet nog lekker van de Peking eend.
    Liefs Frank en Margriet

• 04 Oktober 2013 - 18:36

Cathy:

Lieve Lida & Sietze,

Geweldig om jullie verslagen weer te lezen wat een onderneming op zo'n paard naar boven en wat een prachtige foto's weer!!
    En dan alweer in China gaat het niet snel? Maar ja jullie hebben nog even te gaan geniet ervan, heel veel plezier!!
    Liefs van ons!!!

• 04 Oktober 2013 - 23:19

Els:

Hallo Sietze en lida,
    Ja, wat spelen die 4 mensen daar?
    Prachtige foto's. Dat wordt volgend jaar vast een dik, mooi fotoboek!
    Lieve groetjes, Erik en Els

• 07 Oktober 2013 - 19:20

Ellen:

Hoi lieve lida en sietze, leuk hoor om jullie zo te volgen en de foto`s te bekijken en aan eric te laten zien. fijne tijd nog